Friday 26 October 2012

di sebalik CINTA & PENGORBANAN

"menyukat nilai CINTA yang ada dalam diri kita, kadang kala,meletihkan dan melelahkan jiwa yang berdegup dengan penuh harapan"

Nadi tegar berdetak sambil membisikkan pada jiwa, untuk terus bertahan meneruskan kehidupan.
andai hidup ini bukan cagaran kepada KEBAHAGIAAN akhirat sudah pasti hilang nilai & etika kemanusiaan yang memagar lapangan KEHENDAK manusia.
untuk bahagia, dalam diri perlu ada CINTA, mencintai setiap inci ruang kehiupan ini, mmpu membuatkan kita membina kekuatan untuk menjadi yang terbaik setiap masa dan ketika.
Untuk memilki CINTA yang teguh, setiap saat nadi kita berdetak,setiap kali hati kita berdegup, setiap ketika anggot kita bergerak kita harus PERCAYA. PERCAYA pada apa yang akan kita lakukan dan bakal berlaku. Tanpa KEPERCAYAAN tidak mungkin kehidupan ini mampu dihadapi. Bila KEPERCAYAAN mula tumbuh dalam hati, maka kecintaan akan lahir secara 'alami.

::..CINTA SEBENARNYA MENDAMAIKAN KALA KEPERCAYAAN TUNJANGNYA...::

HARI RAYA AIDILADHA adalah perayaan yang diadaptasi dari kisah pengorbanan NABI IBRAHIM & NABI ISMAIL A.S serta SAIDATINA HAJAR. Betapa kisah ini menyimba sinar keinsafan dalam jiwa manusia dalam menghadapi kehidupan. 
PENGORBANAN akan datang dari rasa CINTA, CINTA pula akan terbina bila mengalir KEPERCAYAAN.
kehidupan ini bukan sekadar tempat untuk kita MENIKMATI anugerah dan mehnah. kehidupan ini lebih dari itu, kehidupan ini perlu dihayati dan difahami. 
Masakan jiwa-jiwa yang menghela nafas dalam ruang kehidupan ini akan lupa bagaimana mereka tercipta? Semuanya bermula daripada kepercayaan ALLAH kepada makhluk yang bergelar manusia. lihat saja sirah yang mengundang pertanyaan dalam makhluk yang bernama malaikat yang tidak pernah culas menumpahkan setia kepadaNYA.
menghargai sesebuah kepercayaan itu harus kita terjemahkan dengan segenap kudrat yang kita ada, cuba sehabis mampu, berusaha dengan jitu untuk menyatakan ketulusn kita mensyukuri hadirnya nikmat itu. Tanpa kita sedar, inilah yang dimaksudkan dengan pengorbanan. Kita semua tahu pengorbanan itu tidak mudah untuk kita lakukan andai jiwa belum mantap memahaminya. Tetapi satu perkara yang kita pelu tahu, demi nyawa yang ada dalam jasad kita, semua itu harus kita lakukan demi mengecapi kehidupan yang aman, sejahtera serta diredhai ALLAH.

"Sejarah sudah memberitahu kita, bagaimana kuat jiwa seorang wanita yang bernama HAJAR melakukan pengorbanan, ditinggalkan suaminya IBRAHIM A.S di lembah yang gersang, demi CINTA nya kepada ALLAH .  Betapa cekal naluri seorang bapa merelakan anaknya dikorbankan hanya semata-mata kerana ALLAH, tidak akan kita jumpa melainkan ia jiwa IBRAHIM A.S. tegarkah kita mencontohi taat seorang anak yang meyakinkan ayahnya dengan perintah ALLAH, walau kesudahannya, jiwa itu yang akan binasa? Mustahil untuk kita temui melainkan ia adalah ISMAIL A,S" 

Semua ini mampu dilkukakAn bila terbit CINTA yang tunjangnya KEPERCAAAN, NAMUN hari ini,rAmai yang salah  memahami konsep CINTA. maka keran CINTA , alam ini dipenuhi kemungkaran & kerosakan. ayuh, kita sama-sama betulkan mentaliti kita semua dengan meneladani  kisah CINTA & PENGORBANAN YANG SEBENAR, SEMPENA EID ADHA YANG KITA RAIKAN.

CINTA ITU TIADA PAKSAAN

UNTUK MENCINTAI, KITA TIDAK BOLEH MEMAKSA TAPI KITA HARUS MENCUBA. namun untuk mencintai ALAH, adakalanya usaha  ke arah itu perlu kita paksakan, kerana fitrah manusia itu lumrah dan amat sukakan hiburan, sedangkan jalan menuju ALLAH itu penuh dengan cabaran dan dugaan. pesan MURABBI saya, jiwa yang lemah ini, harus dididik dan ditarbiah sebaik mungkin, ALLAH sudah memberi CINTANYA kepada kita, maka kita mesti berkorban untuk memberikan sepenuh ketaatan kepadaNYA.

***********************************************************************

di sebalik CINTA & PENGORBANAN,
terselit pengajaran yang tersimpan,
harus dicari dan dizahirkan,
agar kita tahu menghargai kehidupan...

di sebalik CINTA & PENORBAA,
ada kesukaran yang mesti ditempuhi,
ada kekuatan yang mesti kita cari,
agar mampu bertahan di alam realiti..

di sebalik CINTA & PENGoRBANAN,
bukan semua kesukan itu pahit,
bukan semua kekecewaan itu sakit
kerna pelangi kebahagiaan itu,
hanya bisa muncul dari titisan-titisan hujan yang keperitan...

cinta??? berkorbanlah!!!!
lakukan dengan penuh kepercayaan yng didasari pemahaman dan pennghayatan yang sebenar...



No comments :

Post a Comment